Binaural teknik

Du undrer dig sikkert over, hvordan man kan lave 3D-lyd over hovedtelefoner. Teknikken, vi bruger, kaldes binaural teknik. Bi er det samme som to, og aural betyder, at det har at gøre med ørerne. Altså henviser udtrykket binaural til, at vi har to ører.

Den grundlæggende idé er meget simpel. Vi lytter med ørerne, og hvis man - på en eller anden måde - får skabt den rigtige lyd i de to ører, så kan man lyttemæssigt få indtryk af at være et helt andet sted og høre lyde omkring én, som slet ikke findes.

Og den helt rigtige lyd til ørerne får man - ganske indlysende - ved at lave optagelser inde i ørerne. Enten i ørerne på en akustisk mannequin, som har mikrofoner indbygget, dér hvor trommehinden er på mennesker, eller man bruger en person med ganske små mikrofoner anbragt inde i øregangene.

Når man senere afspiller optagelsen, bruger man hovedtelefoner, sådan at den lyd, der blev optaget i venstre øre, sendes direkte ind i lytterens venstre øre, og lyden fra højre øre direkte ind i lytterens højre øre. På den måde får man den helt rigtige lyd netop på trommehinderne, og hele den lyttemæssige oplevelse bliver genskabt: optagerummets nøjagtige akustik og efterklang, retning og afstand til lydkilder osv. - nøjagtig som at være der selv.

Faktisk er det en gammel idé at optage lyd på den måde, og man har kunnet købe akustiske mannequiner - også kaldet kunsthoveder - i mange år. De har med begrænset succes været brugt til musikoptagelser og ved støjmålinger i biler.

Netop i disse år er den binaurale teknik kommet i fokus igen. Det skyldes, at computerne nu er blevet så kraftige, at de kan beregne lyden, så man ikke behøver at optage den med et kunsthoved. Computeren kan placere lyden lige, hvor det skal være, og man kan flytte den rundt, som man har lyst til. Rummet behøver ikke engang at eksistere i virkeligheden, men kan blot være en model eller "tegning" inde i computeren. Fuldstændig som vi kender det fra computerskabte 3D-billeder. Lyden til interaktiv "virtual reality" er en realitet!

Det hele er selvfølgelig lidt mere indviklet..... Læs eventuelt mere i vores videnskabelige artikler, som du kan finde her.

På Afdeling for Akustik ved Aalborg Universitet forsker vi i 3D lyd. Firmaerne AM Production Multimedia og TC Electronic arbejder på at gøre teknikken kommercielt tilgængelig.

Last modified March 28th 2000